niedziela, 1 maja 2016

Broń żołnierzy polskich w kampanii wrześniowej

Siły polskie: 39 dywizji piechoty, 11 brygad kawalerii, 2 brygady zmotoryzowane podzielone między armie Karpaty, Kraków, Łódź, Poznań, Pomorze, Prusy i Samodzielną Grupę Operacyjną Narew oraz 14 brygad Obrony Narodowej.

Broń strzelecka


Pistolet 9mm wz. 35 "Vis"
 


Początkowo pistolet otrzymał nazwę "WiS" jako skrót od nazwisk konstruktorów
Broń była bardzo udana: dobrze wyważona i celna, a do tego niezawodna i łatwa w obsłudze i konserwacji.
Kaliber 9mm, pojemność magazynka 8 nabojów
 
 
                             
Karabin 7,92mm wz. 98 i wz. 98a "Mauser"

Po zakończeniu I wojny światowej Polacy dysponowali różnorodną zbieraniną karabinów wszystkich armii. Postanowiono dokonać ujednolicenia posiadanych karabinów i karabinków . W czerwcu 1921 roku zapadła decyzja o przyjęciu karabinu Mausera 7,92mm wz. 1898 jako podstawowego wyposażenia piechoty.
Kaliber  7,92mm
Pojemność magazynka 5 naboi
Karabinek 7,92mm wz.98 "Mauser" PWU
 
 
 
 

W roku 1924 Ministerstwo Spraw Wojskowych zdecydowało o przerobieniu używanego karabinu 7,92mm wz. 1898 "Mauser" na lżejszy karabinek. Było to spowodowane zmianą koncepcji taktyki walki. Wzorem dla polskiego karabinku był niemiecki karabinek kawalerii 7,92mm wz. 1898a "Mauser".

Kaliber 7,92mm

Pojemność magazynka 5 naboi


Ckm 7,92 mm wz. 30 "Browning"
 
 


Cechował się dużym zasięgiem i dobrą celnością. Ckm działał na zasadzie krótkiego odrzutu lufy. Lufa była chłodzona wodą, a w razie potrzeby mogła zostać wymieniona w warunkach bojowych. Zasilanie odbywało się z taśm parcianych na 100 lub 250 naboi

Kaliber 7,92mm

Szybkostrzelność 500 strz./min.

Artyleria

Moździerz 81mm wz. 18/31 Stockes-Brandt, wz. 18 Stockes i wz. 1928



Wojsko Polskie było uzbrojone po I-szej wojnie światowej w niemieckie moździerze 81mm wz. 16 oraz francuskie wz. JD 16. Od 1926 roku zaczęto wymieniać stare moździerze na nowszą broń produkcji brytyjskiej firmy Stockes Gun Co. Zakupiono wtedy 600 sztuk moździerzy wz. 18.

 
Kaliber [mm] 81


Samoloty

PZL 23 Karaś
 
 
Lekki samolot wielozadaniowy i samolot rozpoznawczy wszedł do służby w 1936 roku i był podstawowym składnikiem polskich eskadr liniowych. Podczas mobilizacji Karasie weszły również w skład brygady bombowej. W całej kampanii brało udział 166 maszyn tego typu. W walkach udział wzieło również 5 sztuk wersji eksportowej PZL P.43A, która różniła sie silnikiem (Gnôme-Rhône 14N01) oraz uzbrojeniem strzeleckim.


Prędkość maks. [km/h] 319


PZL P.11c


Następca PZL P.7, zaprojektowany w 1931 roku przez Z. Puławskiego i W. Jakimiuka. Seryjna produkcja wersji P.11a rozpoczęła się w roku 1934. Wersja P.11c była produkowana od 1935 roku. Na początku lat 30-tych był jednym z najlepszych myśliwców świata. Jednak w 1939 roku P.11a i P.11c były zbyt wolne i słabo uzbrojone. Nadrabiały za to nieprawdopodobną zwrotnością.
                                      P.11/I   P.11/II    P.11/III   P.11a   P.11b   P.11c   P.11f   P.11g

 
Prędkość maks. [km/h]   305    333         346         340     330      360       360     390
                                   





Okręty

ORP "Gryf" - stawiacz min
 


 


Największy polski okręt wojenny we wrześniu 1939 roku. Z uwagi na swoje silne uzbrojenie (m.in. 6 dział 120 mm) i dużą wyporność mógł być uważany nawet za lekki krążownik (miał jednak zbyt małą prędkość). Konstrukcja była uważana za nieudaną, bo projektując okręt starano się osiągnąć zbyt wiele celów (m.in. miał to być okręt flagowy, miał mieć możliwość działać z dala od bazy itd.).
 
 
 
Załoga  162-205 osób (okręt mógł zabrać około 60 podchorążych)
 




ORP "Wicher" - kontrtorpedowiec
 
Niszczyciel (kontrtorpedowiec) ORP "Wicher" był jednym z czterech posiadanych przez Polskę we wrześniu okrętów tej klasy, ale jako jedyny wziął udział w obronie polskiego wybrzeża. Pozostałe ("Burza", "Błyskawica" i "Grom") opuściły Oksywie 20 VIII 1939 r. w ramach planu "Pekin" i 1 IX przybyły do Wielkiej Brytanii.
 
Załoga  162
ORP "Burza" - kontrtorpedowiec
 


Niszczyciel (kontrtorpedowiec) ORP "Burza" był jednym z czterech posiadanych przez Polskę we wrześniu okrętów tej klasy. Opuścił Oksywie 20 VIII 1939 r. w ramach planu "Peking" i 1 IX przybył do Wielkiej Brytanii.
 
Załoga  162

 ORP "Orzeł" - okręt podwodny
 
 
ORP "Orzeł" był jednym z dwóch bliźniaczych, nowoczesnych okrętów podwodnych zamówionych w holenderskich stoczniach (drugim był ORP "Sęp"). Okręty były budowane w dwóch różnych stoczniach i miały pewne różnice techniczne. Fundusze na okręty pochodziły w dużej mierze ze składek społeczeństwa oraz żołnierzy.
 
BudowaN.V. Koninklijke Maatschapij 'De Schelde', Vlissingen (Holandia)
Wodowanie15.01.1938
Wcielenie do służby 02.02.1939
Długość całkowita 84 m
Szerokość 6,7 m
Średnie zanurzenie     4,17 m
Głębokość zanurzenia dopuszczalna 100 m, peryskopowa 10-12 m, czas zanurzania 50 s
Wyporność nawodna 1110 t, podwodna 1473 t
Silniki 2 silniki wysokoprężne typu 6QD42 Sulzer o łącznej mocy 4'740 KM,
2 silniki elektryczne typu Brown Boveri o łącznej mocy 1'100 KM,
baterie akumulatorów 200 ogniw
Prędkość maksymalna nawodna 19,4 węzła, podwodna 9 węzłów
Zasięg nawodny 7000 Mm / 10 węzłów, podwodny 100 Mm / 5 węzłów
Zapas paliwa normalny 67,5 t, pełny 123,5 t
Czas nieprzerwanego pobytu pod wodą20 godzin przy prędkości 5 węzłów
Autonomiczność90 dni
Uzbrojenie1x105mm Bofors wz.25 na lawecie L/41,
2x40mm wz.36 na lawecie L/60 typu Bofors
w wodoszczelnej studzience na kiosku,
1x13,2mm nkm Hotchkiss na podstawie morskiej R4SM,
12 wyrzutni torpedowych 550 mm z reduktorami do torped 533 mm
(4 wyrzutnie na dziobie, 4 na pokładzie śródokręcia i 4 na rufie),
20 torped
Załoga6 oficerów i 54 podoficerów i marynarzy

czołgi

Czołg rozpoznawczy TK

Czołg rozpoznawczy - tankietka TK - powstał na podstawie badań przeprowadzonych na brytyjskiej tankietce Carden Loyd Mk. VI. Spółka Vickers Armstrong w 1928 roku wyprodukowała pierwsze czołgi rozpoznawcze. 
 
Pancerz 4-8mm
Załoga                                                                         2 osoby
 
 
 
Czołg lekki 7TP
 

 



W 1930 roku zakupiono 38 brytyjskich czołgów lekkich Vickers E. Miały posłużyć jako baza do zaprojektowania własnej konstrukcji w Biurze Państwowych Zakładów Inżynieryjnych.

Załoga3 osoby
            


 


1 komentarz: